Ismerd meg a B-vitamint

1
Ismerd meg a B-vitamint

A reklámokból elsősorban a B6 vitamin és a magnézium idegrendszerre gyakorolt hatásáról hallani, de a B-vitamincsoport más elemei is kiemelt jelentőséggel bírnak a szervezet egészségét illetően. Általában az ezeket tartalmazó élelmiszerekben, alapanyagokban együttesen vannak jelen, ám pótlásukra külön-külön is lehetőség van táplálék kiegészítők formájában. Az 1920-as, 1930-as években derült fény arra, hogy tulajdonképpen nem is egyetlen vitaminról van szó, amikor B-vitamint emlegetünk, hanem annak több fajtája járul hozzá a bőr, a szem, a máj, a gyomor, az anyagcsere, az agy, az izmok, és természetesen az idegek megfelelő működéséhez.

Mint a legtöbb mikrotápanyagra, így a B-vitaminokra is igaz, hogy sokáig észre sem vesszük hiányukat, ám ha súlyos hiánybetegség alakul ki, akkor számos egészségügyi probléma léphet fel, és a legritkább esetben gondolunk arra, hogy valójában vitaminpótlással megoldható a helyzet. Nem csak a rohanó életmód, a stresszel teli mindennapok tehetőek felelőssé azért, hogy a mai kor emberéről általánosságban elmondható a B-vitamin-hiány, hanem a táplálkozási szokások, és a gyakran választott alapanyagok is. A sörélesztő, a máj, a teljes kiörlésű gabonák rendkívül gazdagok B-vitaminokban, ám a finomítási eljárások során sokszor éppen az egyes alapanyagok legértékesebb részét távolítják el a gyártók. Hiánybetegséggel küzdve gyakran nem is tudjuk, hogy éppen melyik vitaminfajta hiányzik, és mivel a B-vitamincsoport elemeire fokozottan igaz, hogy együttesen kell jelen lenniük a szervezetben, így hiába igyekszünk feltölteni a raktárakat például B6 vitaminnal, ha hiányzik az összes többi a komplex működéshez.

A B-vitaminok hiánya tehát bőrgyógyászati, emésztőszervi, valamint idegrendszeri, és ezzel együtt pszichiátriai tünetekben mutatkozik meg. Általánosságban elmondható, hogy a mértéktelen kávé-, és alkoholfogyasztás a szervezetből kiüríti az összes B-vitamint, ráadásul a cukorban gazdag táplálkozás hatására a bélbaktériumok sem lesznek képesek a vitamin termelésére. Lássuk most egyesével a vitamincsoport elemeit, valamint az azok hiányában fellépő leggyakoribb tüneteket!

B1-vitamin

A tiamin névre is hallgató mikrotápanyag az anyagcsere-, és idegi folyamatok fontos kelléke, s a tapasztalatok is azt mutatják, hogy az ideggyógyászati rendelésre érkező betegek vérében alig található ebből a létfontosságú vitaminból. Nem véletlen a legjellemzőbb tünetei a B1-vitamin hiányának az ingerlékenség, a dekoncentráltság, a szívdobogásérzés, a depresszió és a koncentrációs zavarok.

Az alkoholbetegek szervezetéből szintén teljes mértékben kiürül a tiamin, hiszen ahhoz, hogy le tudják bontani az elfogyasztott alkoholt, B1-vitamint használ a szervezet.. A fogyókúrázók előszeretettel hagyják el étrendjükből a teljes kiörlésű gabonaféléket, pedig ezek tartalmazzák a B1-vitamint is. Javasolt továbbá a napraforgómag, a hajdina, a barna rizs, a máj, a zöldborsó fogyasztása is. A szervezet tiamin-szintjének feltöltésével, és a pótlásra való fokozott odafigyeléssel helyreáll a szénhidrát-anyagcsere, az emésztés, rendeződik a szívműködés, szellemi frissesség, és a B-vitamincsoport többi elemével együtt fogyasztva idegi megnyugvás is tapasztalható.

B2-vitamin

Az energiatermelő folyamatok nem működnek riboflavin nélkül, ugyanis segítségével indul be a szénhidrátok és zsírok átalakítása. A tejtermékek, a hal, a hús, a fejes saláta, vagy a máj rendszeres fogyasztásával hozzájuttatható a szervezet a szükséges mennyiséghez. Ennek ellenére azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy minden második ember vérében kevés található meg a mikrotápanyagból. Ennek következtében jelennek meg azok a tünetek, melyek a B2-vitamin hiányára utalnak.

A fényérzékenység, a fáradtnak ható szemek, a gyulladt nyelv, a vizelési problémák, a depresszió, a dekoncentráció, a szédülés, az alvászavarok, de a hajhullás, vagy az arc egyes részein megjelenő bőrpikkelyek, a kihasadt ajkak mind-mind arra utalnak, hogy B2-vitaminra van szükség. Bár az emberi bélflóra is előállítja, de pótlása is szükségessé válhat olyan személyeknél, akik folyamatos stresszben élik életüket. A túlhajszoltság és a stresszhormonok mintegy felfalják a szervezet raktárait.

Azok, akik rendszeresen sportolnak, de nem látnak fejlődést, vagy nem sikerül fogyniuk, könnyen lehet, hogy a B2-vitamin hiányától szenvednek, és a szervezetnek nem sikerül energiává alakítani a szénhidrátokat, valamint a zsírokat. Ők érezhetik úgy, hogy a sport inkább kimeríti őket, mintsem energiával töltené fel. A vitamin pótlása a bőrre, a hajra, a körmökre, a zsíranyagcserére, és az energikusságra is pozitívan hat.

B3-vitamin

A niacin névre is hallgató vitamin alapvetően két természetes formában jelenik meg, és a C-vitaminhoz hasonlóan rendkívül gyorsan képes arra, hogy a betegségeket meggyógyítsa. Az elsősorban sovány húsok, máj, hal, a sörélesztő, a gomba, a borsó tartalmazta anyag aktívan hozzájárul a szerotonin ingerületátvivő anyag termelődéséhez. Egyértelmű tehát, hogy hiányában alvászavarok, koncentrációs nehézségek, szorongás, idegrendszeri panaszok, sőt, súlyos depresszió is kialakulhatnak. A gyakori bőrbetegségek is arra utalhatnak, hogy B3-vitaminért kiált a szervezet.

Mivel a test inkább fordítja az test életképességének fenntartására a szervezet niacon raktárait, így nem mindig marad elegendő a tiszta értelem fenntartására. Innen ered az a számos pszichés zavar, szorongás, depressziós tünet, melyek sokakat érintenek manapság. Egyértelműen azt állítani, hogy csak vitaminpótlással megszüntethetőek a hasonló mentális zavarok, talán felelőtlenség lenne, de tény, hogy a B-vitamincsoport elemeivel – többek között a niacinnal is – sokaknál jelentős javulás érhető el, és antidepresszánsok, valamint feszültségoldók nélkül is rendeződhet a helyzet.

B5-vitamin

A pantoténsavról sokan azt állítják, hogy nem lehet vele kapcsolatban hiánybetegségről beszélni, mégis tény, hogy a mai európai ember fehér lisztben, és a belőle készült ételekben gazdag táplálkozása cseppet sem kedvez a szervezet B5-vitaminnal való ellátottságának. A reggeli merev mozgás, az ízületi gyulladások egyértelműen a vitamin alacsony szintjére utalnak, továbbá a szempanaszok, az ingerlékenység, a végtagok görcsei, a hajhullás és az ajkak berepedezése is.

Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a méhpempő, valamint a sörélesztő gazdag összetevőire, melyek B5-vitamin pótláskor is jól jönnek. A táplálkozás során javasolt rendszeresen fogyasztani teljes kiörlésű gabonát, tojást, vesét és májat. Kevesen tudják, de a pantoténsav a fogyást is elősegíti, ugyanis szerepe van a kortikoszteroidok előállításában, melyek többek között azért is felelnek, hogy a zsírok leépüljenek az elraktározott hájból. Sikeres fogyókúra tehát nehezen képzelhető el megfelelő B5-vitamin ellátottság nélkül.

Nagyon gyorsan kifejti hatását, ha tehát pótlásról van szó, már 24 órán belül érződik a koncentrálóképesség javulása, az idegeskedés enyhülése, és a depresszív tünetek is pozitívan reagálnak a mikrotápanyagra. Fontos tudni, hogy a hőkezelés tönkreteszi a vitamint, és a fehér kenyér, a fényezett rizs sem tartalmaz túl sokat belőle. Javasoltak a magas tápértékű ételek, és ajánlott lemondani az édességekről, a cukros falatokról és a hagyományos tésztákról is.

B6-vitamin

Elrettentő lehet az adat, mégis tény, hogy minden hatodik ember B6-vitamin hiánytól betegszik meg. Összesen körülbelül 110 féle betegségért tehető felelőssé a hiány, ám kizárólag a B6-vitamin pótlásával nem érhető el a kívánt hatás, szükségesek hozzá a vitamincsoport további elemei is, kiemelten a riboflavin. A sörélesztő kitűnő választásnak bizonyul a pótlásra, segítségével a keringési-, és koncentrációs zavarok, az idegesség, a depresszió, a szorongás, a végtagok zsibbadása megszüntethető.

A piridoxin névre is hallgató vitamin hiánya szinte kivétel nélkül előfordul azoknál, akiknek étrendjében kiemelt szerep jut a fehér kenyérnek, a kolbásznak, a fényezett rizsnek, az édességnek, és a tésztáknak. Ezek a gyakorlatilag értéktelen tápanyagok a szervezet számára inkább ártanak, mintsem elősegítenék egészséges működését. A máj, a sovány hús, a banán, a teljes kiörlésű gabona, a dió, a hal és a búzacsíra kiválóan alkalmasak arra, hogy tartalmasak legyenek étkezései. Idegműködés, vízháztartás, nátrium-kálium egyensúly, látás, szívműködés, vérkeringés- csak néhány azok közül, melyek pozitívan reagálnak a megfelelő piridoxin ellátottságra.

B7-vitamin

Ki ne szeretne fényes, dús hajat, selymes bőrt? A B7-vitamin ebben segíthet. Sajnos azonban a legtöbben az egészségtelen táplálkozással, a dohányzással, valamint az alkoholizálással megfosztják magukat attól a lehetőségtől, hogy bélflórájuk egészségesen működjön, és előállítsa a szükséges mennyiségű biotint. Emellett a vércukorszint stabilizálásához, a zsírégetéshez, és a hajhullás, valamint a korpásodás megelőzéséhez is hozzájárulhat, ha odafigyel a biotin-szintre.

A B7-vitamint diófélék, magvak fogyasztásával, tojássárgájával, paradicsommal, túróval, rák, gomba, barnarizs étrendbe illesztésével vihetünk be a szervezetbe, de a sörélesztő és a csukamájolaj is remek választásnak bizonyulnak. A bőr, a haj, a körmök megszépülnek hatására, a vércukorszint is normál értéket mutat, az agy energiával ellátott lesz, és a zsíranyagcsere is rendesen működik majd, ha odafigyel a B7-vitaminra.

B9-vitamin

A folsavként ismert anyag felelős boldogságukért, a lelkesedésre való képességért, megnyugtat, bátorságot és önbizalmat ad, vagyis segíti szervezetünknek megteremteni azt az egyensúlyt, ami a kiegyensúlyozottsághoz és a stressz kezeléséhez olyan nagyon szükséges. Szorongás, fáradtság, depresszió, nyugtalanság, emésztési problémák, de vérszegénység hátterében is állhat a folsav hiánya, melyet minden esetben B12-vitaminnal együtt ajánlatos fogyasztani.

A szervezetből a jelen levő folsav nagymértékben távozik az alkohol hatására, de a májbetegségek, a fogamzásgátló tabletták, sőt, a B12-vitamin hiánya is további hiánybetegség kialakulásához vezetnek. A zöld saláták és főzelékek kiválóan alkalmasak az utánpótlásra, de a B-vitamincsoport egyéb elemeit tartalmazó élelmiszerek fogyasztása is mindenképpen ajánlott.

B12-vitamin

Előállítani nem képes a szervezet, ezért bevitelére különösen célszerű figyelni. Kizárólag állati fehérjék, hús, tej és sajt tartalmazzák, ezért a vegetáriánusok körében még gyakoribb a hiánybetegség. Az állandó idegesség, a depresszió gyorsan javul a megfelelő mennyiségű B12-vitamin bevitelére, ám sajnos tény, hogy akár éveknek is el kell addig telniük, amíg olyan panaszok jelentkeznek a hiány miatt, melyekkel a beteg már kénytelen foglalkozni.

A csontok felépítésében, és a menstruációs ciklus alakulásában is lényeges szerep hárul a B12-vitaminra, az alkohol-, és májbetegeknek, valamint a várandós kismamáknak pedig kiemelten nagy mennyiségű bevitelre van szükségük. Az agy és az idegek megbetegedéseinek megelőzésére, vagy a már kialakult problémák kezelésére ajánlott pótolni a szervezet raktárait, és rendszeresen odafigyelni azokra. Táplálék kiegészítők formájában is magunkhoz vehetjük, természetes megjelenési formái pedig a kagylók, rákok, de a sörélesztő is rendkívül gazdag B12-vitaminban. A pótlással visszatér az életkedv, az agy-, és idegrendszer normálisan kezd működni, a psziché pozitív változásokon megy majd keresztül, és az olyan sokat emlegetett stresszt is könnyebb lesz elviselni, feldolgozni.

1 hozzászólás
  1. […] a B-vitamincsoport elemeinek pótlása mindennapjaink részét kell, hogy képezze, addig vannak olyan […]

Üzenet

Potenciaweb
Logo