Bioflavonoidok – természetes segítség a szervezetnek

1
Bioflavonoidok – természetes segítség a szervezetnek

Szent-Györgyi Albert neve egyetlen magyar számára sem ismeretlen, hiszen a Nobel-díjat kapott orvos nevéhez fűződnek a C-vitaminnal kapcsolatos kutatások. Azt azonban kevesebben tudják, hogy a hasonlóképp lényeges bioflavonoidok is kapcsolatba hozhatóak a tudóssal. Szent-Györgyi egyébként maga nem kedvelte túlzottan a zöldpaprikát, melyről később kiderült, hogy 100 grammja 150 mg C-vitamint tartalmaz. A felesége által oly bőszen reggelihez tálalt alapanyagot elkezdte ugyanis kutatásai során vizsgálni, hiszen szerette volna tudni, van-e benne értékelhető tartalom, érdemes-e fogyasztania.

Az is kiderült, hogy a mesterséges úton előállított aszkorbinsav korántsem olyan hatékony, mintha természetes formában kerülne elfogyasztásra. A magyarázatot az úgynevezett „kísérőanyagok” jelenlétében találta meg. Ezek erősítik a C-vitamin hatását, amik többek között a vérzékenység gyógyításában jutnak szerephez. A véredény áteresztőképességéről, vagyis a permeabilitásról elnevezett vitamin a P-vitamin nevet kapta. A későbbiek során fény derült arra, hogy ezek az anyagok tulajdonképpen nem is nevezhetőek vitaminoknak. Hatékonyságukhoz kétség sem férhetett a hajszálerek védelmét szolgáló terápiákban, egy időre mégis feledésbe merültek.

A 90-es években kerültek a bioflavonoidok ismételten a figyelem középpontjába, és allergiaellenes, gyulladáscsökkentő, valamint vírusellenes hatásuknál fogva kezdtek mind a kutatók, mind az egészségükre tudatosan ügyelők érdeklődni irántuk.  A legismertebb flavonoidok a citrin, a hesperidin, és a rutin, egyébként tőlük függetlenül minden bioflavonoidra jellemző, hogy a C-vitamin kísérőanyagaiként vannak jelen a növényi sejtekben. A közel 7000 fajta anyag elsősorban a gyümölcsök és zöldségek élénk színéért felelnek, de emellett fontosabb jellemzőjük, hogy elősegítik a C-vitamin felszívódását, és hasznosulását.

Az immunrendszer támogatása mellett antioxidáns hatásuk miatt is figyelmet érdemelnek a bioflavonoidok. A hisztaminszint csökkentésével egyértelműen bevethetőek az allergiás megbetegedések ellen, amelyek napjainkban egyre többeket érintenek. Ajánlott tehát rendkívüli módon odafigyelni a zöldség-, és gyümölcsfogyasztásra. Segítségükkel nem csak a felesleges kilóktól sikerülhet megszabadulni, de a szervezet egészsége is helyreállítható, megőrizhető. A bioflavonoidok legnagyobb koncentrációban a héj alatt található gyümölcshúsban érhetőek el, így citrusfélék fogyasztásakor erre érdemes figyelni.A csipkebogyó, az eper, a szilva,a meggy, a málna legalább olyan gazdag az értékes anyagokban, mint a paprika, a répa, a paradicsom, vagy a zöldsaláta. Azzal azonban nem árt tisztában lenni, hogy a fény, a hő, a forralás egyáltalán nincsenek jó hatással a bioflavonoidokra, így célszerű inkább nyersen fogyasztani a zöldségeket, gyümölcsöket. 

Szólj hozzá a cíkkhez

Üzenet

Potenciaweb
Logo