Az éltető C-vitamin

0
Az éltető C-vitamin

A C-vitamin fogyasztása elsősorban megbetegedés alkalmával kerül előtérbe, a hétköznapokon hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy megfelelő mennyiségben bevigyük a szervezetbe ezt a nélkülözhetetlen antioxidánst. Mint ilyenről rendkívül fontos tudni, hogy a keletkezett szabad gyökök megkötésével gyakorlatilag minden megbetegedés ellen védelmet nyújt. Napi szükséges mennyiségéről eltérőek a vélemények, s míg egyes szakemberek 80 milligrammot ajánlanak, addig ismeretes, hogy Szent-Györgyi Albert naponta 1000 milligrammot szedett belőle, és a megért 93 életéve talán egyértelműen alátámasztja azt, hogy bátran fogyasszunk többet az éltető vitaminból. Rendszeres beviteléről kiemelten fontos gondoskodni, ugyanis a szervezet nem képes tárolni azt.

Elsősorban nátha, influenza, megfázás alkalmával igyekszünk bevinni a szükséges mennyiséget, pedig fontos lenne a mindennapokban is odafigyelni erre. Lássuk most, mely területeken fejti ki hatását a C-vitamin a szervezetben, s mely betegségek előzhetőek meg, vagy kezelhetőek kiválóan segítségével!

  • Erősíti az immunrendszert

Legtöbben erről ismerjük, hiszen nincs olyan bakteriális, vagy vírusos fertőzés, mely esetében ne javasolná az orvos akár táplálékkiegészítő formájában való szedését. Megelőzésre éppen úgy alkalmas, mint a gyógyulás folyamatának lerövidítésére.

  • Csökkenti a stresszt

Napjaink teljesítmény orientált világában számos olyan hatás ér bennünket, melyek a pszichés stresszen keresztül gyengítik immunrendszerünket, kedélybetegségeket váltanak ki. C-vitamin szedéssel kezelhetővé válnak bizonyos helyzetek, energikusak maradunk, arról nem is beszélve, hogy a fáradtságot is elűzi az antioxidáns, mégpedig a pajzsmirigy működésében betöltött szerepe miatt.

  • Egészséges érrendszer

A szív- ,és érrendszeri megbetegedések vezető halálozási oknak számítanak, pedig életmódváltással, körültekintő táplálkozással, rendszeres testmozgással, és a szervezet számára szükséges C-vitamin fogyasztásával megelőzhető a magas vérnyomás, az érelmeszesedés, és az ezek következményeként fenyegető stroke, valamint szívinfarktus.

  • Sebgyógyulás

Műtétek, sérülések utáni felépülés kapcsán is szerephez jut a vitamin, ugyanis gyorsítja a sebgyógyulás idejét, hatékonyan vethető be a káros mikroorganizmusokkal szemben, és a fertőzések kockázatát is minimálisra csökkenti.

  • Allergia ellen

Annak ellenére, hogy sokan nincsenek tisztában a kiváltó tényezőkkel, mégis nyilvánvaló, hogy a lakosság nagy részét érintik a különféle allergiás megbetegedések. Mindegy, hogy pollenről, házi poratkáról, vagy pszichés tényezők kiváltotta allergiás tünetekről van szó, a C-vitamin a panaszok gyakoriságát és súlyosságát képes visszaszorítani, ezzel az életminőséget javítva.

  • Szájhigiénia

Az egészséges fogíny és fogak nem csak a rendszeres szájápolással érhetőek el, hanem az antioxidánssal is, melynek hiányában alakul ki az ismert skorbut.

  • Koleszterinszint

Segít a koleszterinszintet az egészséges értéken belül tartani, hozzájárul a zsírégetéshez, s ezáltal az egészséges testzsír százalék eléréséhez.

  • Rák ellen – valóban hatékony?

Cikkek százai szólnak arról a világhálón, hogy a C-vitamin eredményesen vethető be a daganatos megbetegedések esetében. A legfrissebb tudományos kutatások azonban ennek pont az ellenkezőjére mutattak rá, ugyanis a rákos sejtek osztódásukkor saját védelmük érdekében kiemelten magas antioxidáns szinttel rendelkeznek. Világosan látható tehát, hogy ha ezt emelt dózisú C-vitamin bevitellel még meg is támogatjuk, akkor gyakorlatilag saját magunk ellen dolgozunk. Érdemes tehát meggondolni, hogy a rák ellenes küzdelemben milyen táplálékkiegészítőkhöz nyúlunk, s milyen mennyiségben szedjük azokat.

  • Regenerálja az izmokat

Azok számára, akik rendszeresen sportolnak, és erősen igénybe veszik az edzések során izmaikat, fontos, hogy rendelkezésre álljon szervezetükben megfelelő mennyiségű C-vitamin. Nem csak a fogyás megy könnyebben segítségével, de az izmok is gyorsabban regenerálódnak, s az edzés előtt bevett vitamin megelőzheti az egyébként akár napokig is elhúzódó izomlázas állapotot.

Vitaminok esetében gyakran felmerülő kérdés, hogy lehetséges-e adott fajtából a túladagolás, s annak milyen következményei vannak. Bár a C-vitamin fel nem használt mennyisége távozik a szervezetből, mégis érdemes szót ejteni a túladagolásról, ugyanis sok más információval ellenben igenis létező jelenségről van szó. Napi körülbelül 2500 milligrammot meghaladó bevitel esetében számolni kell hasmenéssel, valamint előfordulhat, hogy más vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok nem tudnak majd felszívódni a nagy mennyiségű C-vitamin jelenléttől. Az elsősorban nőket érintő vasanyagcsere-zavarok sem reagálnak épp jól a túladagolásra, ugyanis a vas felszívódását elősegítő C-vitamin annak túladagolása miatt akár vasmérgezést is okozhat.

Legjobb döntés természetes formában hozzájuttatni a szervezetet a vitaminhoz, de amennyiben ez a táplálkozással nem oldható meg, akkor ajánlott táplálék kiegészítőként szedni azt. S hogy mely alapanyagok tartalmazzák nagy koncentrációban az éltető C-vitamint? A csipkebogyótea nem csak finom, de ilyen szempontból rendkívül egészséges is. A paprika, a citrusfélék, a brokkoli és a kelbimbó szintén jó választásnak bizonyulnak, de az áfonya, a petrezselyemzöld, vagy a fekete ribizli is hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet ellátott legyen a mikrotápanyaggal. Az ugyancsak magas C-vitamin tartalommal rendelkező savanyú káposzta remekül beilleszthető a diétás étrendbe, megállja a helyét köretként is húsok mellé tálalva – s persze nem utolsó sorban egészségünkről is gondoskodhatunk fogyasztásával.

1 hozzászólás
  1. […] müzlit fogyasztani, ha pedig az E-vitamin felszívódását szeretné gyorsítani, akkor ajánlott C-vitaminnal és szelénnel együtt fogyasztani […]

Üzenet

Potenciaweb
Logo