A-vitamin: nem csak a látásra jó!

1
A-vitamin: nem csak a látásra jó!

Ha A-vitaminról van szó, akkor elsősorban a látás épsége jut eszünkbe. Nem véletlen, hiszen a mikrotápanyag kiválóan alkalmazható az éjszaka jelentkező látászavar, az úgynevezett farkasvakság esetében. Nem mindig volt azonban ismert e vitamin, bár azt már az egyiptomiak és a görögök is tudták, hogy a látásra egyértelműen hatással vannak bizonyos táplálékok, de az A-vitamin azonosítására csupán 1913-ban került sor. Egészen addig a csukamájolaj jelentette a megoldást az említett betegségre. Az A-vitamin felfedezéséért Paul Karrer kapott Nobel-díjat, mégpedig 1931-ben.

Természetesen nem csak a szürkületben való látást teszi lehetővé a vitamin, hanem a bőr egészségért is felelős. Ha nem jut a szervezet elegendő A-vitaminhoz, akkor a szem ideghárgyájában nem képződik elegendő látóbíbor, ez okozza a korábbiakban már említett farkasvakságot. Más jelek is egyértelműen arra utalnak, hogy jobban oda kellene figyelni az A-vitamin bevitelének mennyiségére, mégpedig a bőr állapotának megváltozása is. Hámlani kezd, pikkelyessé válik, berepedezik, és emiatt a bőrfertőzések is gyakrabban jelennek meg. Napjainkban számos, A-vitamint tartalmazó testápoló kap helyet a drogériák, boltok polcain, ám használatukra érdemes ügyelni, hiszen túladagolás esetében a ló másik oldalára billenhetünk át, és kivörösödött bőrt érhetünk el, mely kiszáradással, hámlással reagál, de akár allergiás reakció is előfordulhat.

Kifejezetten a gyermekek számára fontos a megfelelő mennyiségű A-vitamin, hiszen a csontok és a fogak egészséges fejlődése függ ettől. A változatos táplálkozás azonban minden korosztály körében rendkívül fontos, így az A-vitaminban gazdag alapanyagok nem hiányozhatnak senki étrendjéből sem. Így javasolt elegendő állati belsőséget, tejterméket, tojást, tengeri halakat fogyasztani, de jól ismert, hogy a sárgarépa, sőt, a sárgabarack, a sütőtök, a paraj és a sárgadinnye is nagymennyiségű A-vitamint tartalmaz.

Ahhoz, hogy a mikrotápanyag megfelelően fel is tudjon szívódni, a táplálkozás során olaj,vagy zsiradék fogyasztására is szükség van. Amennyiben magas koleszterinszintre szed gyógyszert, alkoholgondokkal küzd, cinket tartalmazó ételeket alig fogyaszt, vagy savlekötőt kell szednie, úgy az A-vitamin felszívódása hiányos lehet. Maga a vitamin a májban raktározódik, és normál táplálkozás esetében akár 1-2 évre elegendő mennyiség is képes ott felhalmozódni. Étrend kiegészítőként való szedése nem feltétlenül ajánlott, hiszen a túladagolással akár mérgezéses állapot is felléphet. Különösen várandós édesanyáknak érdemes erre odafigyelni, hiszen a kis pocaklakónál fejlődési rendellenességekhez vezethet, ha túl sok A-vitamin kerül a szervezetbe. 

Legjobb, ha minden nap elfogyaszt egy nyers sárgarépát. A rostban gazdag zöldség a diéta remek kiegészítője is lehet, csillapítja az éhséget, és nem utolsó sorban a rágcsálás iránti vágyat is. Nem érdemes elhanyagolni e fontos mikrotápanyagot, hiszen segítségével a látás éles, a bőr feszes és egészséges lesz, csökken a szív-, és érrendszeri betegségek kockázata, valamint a nyálkahártyák épségéért is felel az A-vitamin.

Szólj hozzá a cíkkhez

Üzenet

Potenciaweb
Logo