A D-vitamin hatása

1
A D-vitamin hatása

Zsírban oldódó vitaminjaink közül a D-vitamin rendkívül fontos szerepet játszik a csontok és a fogak egészségének megteremtésében. Az emberi szervezet a szükséges mennyiség nagy részét a napfény hatására állítja elő, de a táplálkozással is bevihető annak egy része. Mint sok más vitaminra, így erre is igaz, hogy a szervezet komplex működését segíti elő, tehát nem pusztán a csontvázra fejti ki hatását, valamint beépülését, hasznosulását egyéb vitaminok jelenléte is elősegíti.

Bár a napozás káros hatásaira lépten-nyomon felhívják figyelmünket, de ez korántsem jelenti azt, hogy el kellene zárkóznunk a napsütéstől. A bőrben levő szteroidok ugyanis kizárólag napsugarak hatására képesek átalakulni D-vitaminná. A folyamat azonban nem ilyen egyszerű, ugyanis elsőként az előanyag keletkezik, mégpedig a máj és a vesék közreműködésével, majd ezt követően válik alkalmassá arra a D-vitamin, hogy beépüljön a csontokba. A-vitamin jelenléttel elősegíthető felszívódása, tehát a kettő típus együttes fogyasztása rendkívül ajánlott.

A csontok erősségén kívül egyéb területeken is kifejti hatását a D-vitamin, mégpedig a B-vitamincsoport elemeihez hasonlóan az idegrendszer egészséges működéséért felelős, vagyis képessé tesz a stresszoldásra, nyugtat, és gondoskodik a depresszió elkerüléséről is. Hatást gyakorol a szív munkájára, ólommentesítéssel méregtelenít, és a vérkeringést is javítja. Miként többször bebizonyították, a D-vitamin serkenti az inzulintermelő béta sejtek funkcióját, vagyis a 2-es típusú cukorbetegség javulást mutathat a megfelelő D-vitamin ellátottságra. Hasonlóan eredményesen alkalmazható a vitamin akkor, ha daganatos megbetegedéssel történő kezelés zajlik, annak hatékonysága fokozható segítségével.

Bár a D-vitamin igényt közel 90 százalékban a napfény hatására állítja elő szervezetünk, természetesen az étkezések során magunkhoz vett mennyiségről sem feledkezhetünk meg. Kizárólag állati eredetű élelmiszereink tartalmazzák, éppen ezért javasolt rendszeresen fogyasztani halakat, tejtermékeket, belsőségeket- különös tekintettel a májra- , tojást, és a tenger gyümölcseit is érdemes beiktatni néha az étrendbe. Abban az esetben, ha felszívódási zavarokkal küzd, vagy nem éri elegendő napfény, akkor kerülhetnek szóba a táplálék kiegészítők, melyek között kifejezetten a D-vitamin pótlására alkalmas fajták is helyet kapnak.

Sajnos a rossz táplálkozás és életmód a tesztoszteron szintet folyamatosan csökkenti a férfiakban. Így nem is csoda, hogy ma már a meddő párok több mint felénél a férfi oldalán jelentkezik a probléma. Jó hír azonban, hogy ez a legtöbb esetben könnyen orvosolható.

Egyre biztosabb: a D-vitaminnak hatása van a férfiak termékenységére is, méghozzá hormonrendszerük befolyásolásával.

Manapság az orvostudomány, és a természetgyógyászat is egyre nagyobb hangsúlyt helyez a vitaminokra, valamint a segítségükkel megelőzhető, kezelhető betegségekre. Nyilvánvaló, hogy nem mehetünk el a hiánybetegség témaköre mellett sem, hiszen vannak olyan betegségek, állapotok, zavarok, amelyek egyértelműen D-vitamin hiányt okozhatnak. A hiányos táplálkozás, valamint a már említett, szervezetet érő kevés napsugárzás mellett mindenképpen szót érdemel a várandósság, a szoptatás, és a gyermekkor fejlődési szakasza. Egyes antiepileptikumok szedése, veseműködési-zavarok, a pajzsmiriggyel kapcsolatos problémák, angolkór, sőt, kadmium mérgezés is indokolhatja a szervezet megnövekedett D-vitamin igényét, valamint a hiány pótlására való fokozott odafigyelést.

Ajánlatos tehát nyáron naponta többször, rövid időt a napon tartózkodni, de a megfelelő bőrvédelemről sem szabad elfeledkezni. Egyes kutatások arra engednek következtetni, hogy a naptejek használata gátolja a bőrben a D-vitamin képződésének beindultát. A megoldás valahol az arany középút megtalálásában rejlik. Elzárkózni nem szabad a napfény elől annak veszélyei miatt, de a tűző, déli napsugárzás mindenféle védőkrém nélkül sem biztos, hogy a megfelelő választásnak bizonyul.

A túlsúly jelentette problémákra, és annak egészségi állapotra való kihatására nem lehet elégszer felhívni a figyelmet. Bár a D-vitamin nem csökkenti a kilók számára, de hozzájárulhat ahhoz, hogy a súlyfelesleggel küzdőkre egyébként is jellemző szív-, és érrendszeri megbetegedések száma kisebb, valamint panaszaik enyhébbek legyenek. A rendszeres testmozgás nem csak a kilóktól való megszabadulásban segíthet, hanem a zsírraktárakból D-vitamin szabadul fel hatására, ezzel megemelve a vérben levő mennyiség szintjét.

Bár akár 20 perc napon tartózkodás is elegendő lenne ahhoz, hogy a szervezet megfelelően ellátott legyen a vitaminnal, mégis tény, hogy a hazai lakosságnak körülbelül fele vitaminhiányos állapotban van, sőt, sokszor úgy, hogy arról tudomása sincsen. A hiánybetegségre érdemes odafigyelni, hiszen szinte az egész szervezetre hatással van. Nem csak a csontritkulás veszélye áll fenn, hanem a mozgásszervekben izomgyengeség tapasztalható e betegek esetében. A magas vérnyomás, az infarktus kockázata legalább olyan ijesztő, mint az idegrendszert, lelki egyensúlyt érintő depresszió, vagy a vérszegénység, és a vele járó kellemetlen tünetek. A bőr, a haj is negatívan reagál a D-vitamin hiányára, ezért célszerű odafigyelni mind a táplálkozásra, mind a szabadban tartózkodás mennyiségére.

A D vitamin hiányának pontos megállapításához érdemes szakember segítségét kérni, hasonlóan, mint a vitaminpótlás mikéntjéhez. A felnőttek számára szükséges mennyiség napi 5-15 mcg, de hiánybetegség, vagy bizonyos felszívódási zavarok, fokozott vitaminszükséglet, vagy túlsúly esetében ennek akár többszöröse is szükséges lehet a mikrótápanyag egyensúlyának helyreállításához.

Szólj hozzá a cíkkhez

Üzenet

Potenciaweb
Logo